• Pages: 7
Report this file Bookmark

* The preview only shows a few pages of manuals at random. You can get the complete content by filling out the form below.

The preview is currently being created... Please pause for a moment!

Description

Paraclisul Sfântului Cuvios Roman Melodul

(1 octombrie) Troparul, glasul al 5-lea: Se veselesc și se bucură astăzi îngerii, văzând pe Sfântul Roman, melodul cel minunat, care mare dar a luat de la Maica Vieţii, spre a sluji Marelui Împărat. Pentru aceasta, prin condace şi tropare a împodobit praznicele cele luminate, și sălăşluindu-se în corturile îngerilor cere pentru noi pace și mare milă. Canonul Sf. Cuv. Roman Melodul Cântarea 1 Stih: Sfinte Preacuvioase Părinte Roman, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi. Cu ce cuvinte voi îndrăzni eu, cel biruit de nepricepere, a lăuda pe cel ce este fluierul Bisericii, harfa cea sfinţită a Duhului Sfânt, bucuria Cuvântului, mângâierea Tatălui? Ci numai te rog, Părinte Roman, să mă luminezi a cânta întru slava ta. Cu lacrimi şi cu rugăciuni smerite ai cerut Maicii Domnului să te lumineze cu darul ei şi te-ai făcut adânc de înţelepciune, umplând adâncurile inimilor celor însetaţi de frumuseţea înţelegerilor duhovniceşti. Slavă... Ca diacon cu multă smerenie ai slujit, măcar că erai mereu rănit de săgeţile ocărilor celor mândri, dar Domnul a răsplătit smerenia și răbdarea ta.

Și acum... Veseleşte-Te, Preacurată, căci numai tu ai născut pe Împăratul împăraţilor, pe Cel ce te-a arătat pe tine Stăpână a lumii şli calea mântuirii sufletelor noastre. Cântarea a 3-a Cu suspinuri negrăite ale inimii ţi-ai acoperit rugăciunea, Sfinte Roman, iar Maica Domnului sub acoperământul milostivirii ei te-a luat, păzindu-te de toate cursele ispitelor. Ascultând porunca Stăpânei lumii o foaie de hârtie ai mâncat şi te-ai umplut de mierea înţelepciunii, îndulcind toată Biserica cu dumnezeieştile tale cântări. Slavă... Ca un luceafăr străluceşti pe cerul imnografilor Bisericii, preafericite Roman, împărtăşind tuturor razele înţelepciunii tainice a Duhului. Și acum... Cu sabia rugăciunii tale, taie toate gândurile cele rele şi mă luminează, Preacurată, spre a afla pe Soarele dreptăţii răsărind şi pe cerul întunecat al inimii mele. Apoi aceste stihiri: Biserica se împodobeşte cu ale tale cuvinte, Cuvioase Roman, şi acum îţi aduce glasuri de mulţumire, căci cu adevărat toată înţelepciunea ţi-ai pus-o în slujirea celor sfinte. Maica Domnului, păzeşte-ne pe toţi sub sfânt acoperământul tău, ca ceea ce ai putere a păzi pe credincioşi de năvala ispitelor. Sedealna, glasul al 2-lea: Biserica saltă şi prăznuieşte astăzi luminat, Sfinte Roman, hrănindu-se din dulceaţa cuvintelor tale şi adăpându-se din paharul rugăciunii tale curate, de a cărui binecuvântare nu ne lipsi nici pe noi, părinte. Cântarea a 4-a O foaie de hârtie ţi s-a dat spre mâncare, Sfinte Roman, ca mai apoi să hrăneşti toată Biserica cu luminate cuvinte spre sporirea înţelepciunii.

Toţi Sfinţii te cinstesc pe tine, cu ale laudelor cununi, preafericite Roman, căci toată viaţa te-ai ostenit să-i cinsteşti, întocmind luminate cuvinte spre mângâierea sufletelor. Slavă... Sfinţii cărora le-ai scris laude te-au întâmpinat cu dragoste şiu cuvinte de mulţumire, iar noi te întâmpinăm părinte cu nevrednicele noastre cuvinte, cerând lumina rugăciunilor tale. Și acum... Se bucură de tine, Preacurată, toate cetele îngereşti şi oamenii pe tine te află scăpare în multele ispite. Cântarea a 5-a Îndulcindu-te de privegherile din biserica Vlahernei, adunat-ai în hambarul inimii neîmpuţinată evlavie pentru Maica Luminii, Sfinte Roman, către care mijloceşte acum pentru robii tăi, care te cinstesc cu credinţă. Ca un iscusit imnograf, te-ai purtat pe aripile Duhului şi ai cules din grădina Înţelepciunii cuvintele Tatălui, cu care ai mângâiat sufletele cele necăjite . Slavă... Neavând darul tău, părinte Roman, îndrăznim şi noi întru nepricepere a te lăuda pe tine, dar nu lepăda osteneala noastră izvorâtă din evlavie. Și acum... Miluieşte pe robii tăi, Prealăudată, pe cei cumplit încurcaţi în multe păcate, ca să ne izbăvim de năvălirea necazurilor. Cântarea a 6-a Ca un fluier dulce melodios ai veselit auzul Bisericii, părinte Roman, gătindu-o pentru îngereştile cântări din Biserica cea biruitoare. Ca o privighetoare te-ai suit pe muntele Înţelepciunii şi pe ramurile minţii credincioşilor, îndulcind toate cu dumnezeieştile tale cântări.

Slavă... Neputinţa ta ţi-a fost pricină de adâncă smerire, măcar că răbdai ocările cântăreţilor celor mândri, dar de dar mai mare te-ai învrednicit de la Maica Luminii. Și acum... Gândurile patimilor mele le alungă Preafericită Maică, ca ceea ce ai născut pe Cel ce a răbdat pătimire pe Cruce ca să ne scoată pe noi din ocara patimilor. Apoi aceste stihiri: Apărătoarea celor necăjiţi nu a lepădat lacrimile tale, Cuvioase Părinte Roman, şi întristarea ta o a prefăcut în bucurie, luminându-te cu darul ei cel covârşitor. Preacurată, care, prin cuvânt, negrăit ai născut pe Cuvântul în zilele cele mai de apoi, roagă-te Lui, ca ceea ce ai îndrăznire de Maică. Condacul, glasul al 4-lea: Cu dumnezeieştile fapte bune ale Duhului din tinereţe înfrumuseţândute, preaînţelepte, cinstitei Biserici a lui Hristos înfrumuseţător ai fost; căci cu cântări frumoase o ai înfrumuseţat, fericite. Pentru aceea te rugăm: dăruieşte dumnezeieştile tale daruri celor ce doresc, ca să strigăm ţie: Bucură-te, preafericite părinte Roman, podoaba Bisericii! Prochimenul și Evanghelia Slavă... glasul al 2-lea: Pentru rugăciunile Cuviosului Tău Roman, Milostive, curaţeşte mulţimea greşelilor noastre. Şi acum... Pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu, Milostive, curateste multimea gresalelor noastre. Stih: Miluieste-ne, Dumnezeule, dupa mare mila Ta si dupa multimea indurarilor Tale curateste faradelegile noastre.

Apoi se pune stihira, glasul al 6-lea: Din tinereţe mergând pe calea poruncilor lui Hristos, preafericite Roman, te-ai făcut vas ales al Cuvântului şi cu apele dumnezeietilor tale cuvinte ai adăpat pământul cel uscat al multor inimi. Drept aceea, roagă-te să se mântuiaască și sufletele noastre. Cântarea a 7-a Biserica îţi împleteşte astăzi cununa mulţumirii din florile cuvintelor duhovniceşti, iar eu, întru nepricepere, îţi aduc cu glas smerit al inimii cântare: Bucură-te, Preafericite Părinte Roman, lauda imnografilor ! Condacul Naşterii Domnului ca pe o vistierie necheltuită de înţelepciune l-ai dăruit Bisericii, Sfinte Roman, care şi astăzi merge pe urmele Pruncului Dumnezeiesc în acordurile cântării tale. Slavă... Cu multe condace împodobind Biserica, primit-ai de la Hristos lăcaş împodobit cu frumuseţi negrăite în ceruri, unde te rogi şi pentru sufletele noastre. Și acum... Din robia păcatului mă izbăveşte, Preasfântă Fecioară, ca ceea ce ai născut pe Cel ce a ridicat păcatul lumii. Cântarea a 8-a Palat preaînfrumuseţat în ceruri ţi-ai gătit din pietrele rugăciunilor către Sfinţi, iar acum palatul inimii mele îl luminează cu razele cuvintelor tale. Ca pe o vistierie a darurilor înţelepciunii Biserica te poartă pe tine, Cuvioase Roman, cel ce îmbogăţeşti şi inimile noastre cu dumnezeieştile tale cuvinte. Binecuvântăm pe Tatăl... Biserica cea împodobită cu vălul cuvintelor tale astăzi stă înainte şi îţi aduce glasuri de cântări dumnezeieşti, cerându-ţi să mijloceşti pentru toţi iertare şi mare milă.

Și acum... Veseleşte-Te, Preacurată, ceea ce ai născut lumii pe Slava Tatălui, pe Cel ce prin tine ne dăruieşte şi nouă adumbrirea Duhului și mare milă. Cântarea a 9-a Inima mea cea săracă de înţelepciune o acoperă cu vălul rugăciunii tale, părinte Roman, ca în oglinda acestuia să zugrăvesc chipul cel minunat al vieţuirii tale îngereşti. Din tinereţe iubind pe Hristos, la slujba diaconiei ai fost chemat, iar acum stai întru rugăciune înaintea tronului ceresc, aducând rugăciuni pentru noi Arhiereului Celui Mare. Slavă... Întristarea ţi s-a făcut născătoare de bucurie negrăită, iar acum prin ale tale rugăciuni prefă, părinte, nerodirea inimilor noastre întru bogată luminare duhovnicească. Și acum... Împreună cu Sfântul Roman, roagă-Te Preacurată, să ne învrednicim şi noi de darul lui şi să împodobim praznicele tale şi ale Sfinţilor cu dumnezeieşti cuvinte. Cuvine-se cu adevărat... și aceste mărimuri, glasul al 8-lea: Bucură-te, harfa Bisericii, trâmbiţa cea vestitoare de laudele Sfinţilor, îndulceşte şi auzul inimilor noastre cu curgerile tainice ale înţelepciunii Duhului ce izvorăsc din inima ta cea smerită şi ne povăţuieşte la calea mântuirii, Părinte Roman. Ocările celor ce te defăimau pentru neputinţă s-au prefăcut în laude, când la praznicul Naşterii Domnului ai vădit darul Născătoarei de Dumnezeu, pe Care O roagă, Preacuvioase Roman, să arate şi peştera inimii noastre născătoare de lumina cântărilor dumnezeieşti. Dragostea şi evlavia pentru Maica Luminii au rodit însutit în ţarina inimii tale, părinte Roman, iar acum cu roadele rugăciunii tale hrăneşti toată Biserica. Toată râvna, priceperea şi evlavia le-ai pus în slujba Bisericii, preafericite Roman, care şi acum se grăbeşte a-ţi aduce mulţumiri prisositoare.

Mintea mea cea stearpă de înţelepciune o arată roditoare, lucrându-o cu ale tale smerite rugăciuni către Maica Domnului, Sfinte Părinte Roman.. Potoleşte, părinte, valurile ispitelor pornite asupra noastră, care caută să ne înece în adâncul păcatelor, şi descoperă-ne adâncurile înţelepciounii Duhului. Cetele puterilor netrupeşti, cu Botezătorul, cu Apostolii lui Hristos şi cu Născătoarea de Dumnezeu Maria, faceţi rugăciune ca să ne mântuim. Sfinte Dumnezeule... Preasfanta Treime... Tatal nostru... Apoi aceste tropare, glasul al 2-lea: Stând în ceata imnografilor, preacinstite Roman, ca un luceafăr prealuminat, adu-ţi aminte şi de cei de pe pământ, care cinstesc a ta prăznuire de lumină izvorâtoare. Cu darul cuvintelor tale, părinte Roman, ai veselit Biserica şi inimile Sfinţilor le-ai odihnit, dar nu ne uita nici pe noi, cântăreţii tăi, care, măcar că suntem nepricepuţi, am îndrăznit a aduce roadele smeritelor şi nevrednicelor noastre cuvinte, la masa praznicului tău bogat în înţelepciune. Stăpână, primeşte rugăciunile robilor tăi şi ne izbaveşte pe noi de toată nevoia şi necazul. Toata nădejdea mea spre tine o pun, Maica lui Dumnezeu, pazeste-mă sub sfânt acoperământul tău.

Similar documents

Sihastria Putnei - 120.5 KB

Sf. Luca al Crimeii